VOD Registration: Japanese Language Education Seminar with UNSW (Jun 2023)
韓国における日本と繋がる子どもたちの状況と課題
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Title: The situation and challenges of children in South Korea who are connected to Japan
Presenter: Korea Association of Heritage Japanese Language
<Held on June 3, 2023>
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タイトル:韓国における日本と繋がる子どもたちの状況と課題
講師:韓国継承日本語教育研究会
<2023年6月3日実施済>
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【Message from Korea Association of Heritage Japanese Language】
South Korea is now transforming into a multicultural society. In the seminar, we will discuss the situation of children with connections to Japan (Keishogo children), practices and initiatives for Japanese education at home and outside home, as well as issues and challenges associated with Japanese education, based on our research.
We have heard that there is a need to develop teaching materials, classroom activity plans and teaching methods suited to local conditions. Hence, our research group joined with self-help groups active in South Korea and formed a project team, compiling a collection of ideas for classroom resources. We would like to introduce them to you and invite you to compare them.
The relationship between Japan and South Korea has not been easy to resolve, and educating children about the history between the two nations is inevitable. It is a factor in forming the identities of these children, who will be a bridge between the two countries. Here, we would like to introduce the teaching method that our research group conducted in both Japan and South Korea on the theme of the Joseon missions to Japan. Australia and South Korea have some differences, but there must be many common issues too. In the seminar, we would like to consider such issues in relation to Keishogo education in these two countries and beyond.
【韓国継承日本語教育研究会からのメッセージ】
韓国は今、多文化社会への転換を目指そうとしています。その中で日本とつながりのある子どもたちの状況、家庭や家庭外の継承語教育の実践や取り組み、問題点や課題について調査をもとにお話ししたいと思います。また、現地の事情に合った教材、教室活動案、指導法の開発が必要だという声が聞かれ、研究会と韓国国内で活動している自助グループがプロジェクトチームを作り、教室活動アイディア集をまとめました。それを御紹介し、比較検討していただければと思います。日韓関係はなかなか解決しない問題を抱えていますが、日韓の架け橋となる子どもたちのアイデンティティの形成の上でも歴史教育は避けて通れません。研究会が日韓両国で行った「朝鮮通信使」をテーマにした授業実践を紹介したいと思います。オーストラリアと韓国は違う点もありますが、共通する課題も多いと思います。それらについて国を超えて継承語(繋生語)教育について共に考えてみたいと思います。
【Session Language】
The seminar was conducted in Japanese.
【セッション言語】
本セミナーは日本語で行われました。
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KOREA ASSOCIATION OF HERITAGE JAPANESE LANGUAGE
The Association was established in 2013 in the hope of developing Japanese heritage-language education in Korea, aiming at promoting communication between members. Study meetings, fact-finding surveys, and speech competitions for primary and junior high school students are conducted. The Association has also published a collection of ideas for Japanese heritage-language classroom activities.A map marking Japanese heritage-language educational institutions is shown on the Association’s webpage, to assist people in connecting with each other.
Former Prof Keiko Sakurai (Inha University), president of Korea Association of Heritage Japanese Language
Assoc Prof Yoko Seki (Hanyang University), Committee member
Ms Akiko Iwama (World Language and Culture, Drake University), Committee member
Assoc Prof Hiroe Oikawa (Hongik University), Committee member
Website: http://krkeishougo.net
韓国継承日本語教育研究会
韓国の継承日本語教育の発展と会員相互の交流を願って、2013年に発足しました。研究会の開催や実態調査、小中学生のためのスピーチ大会の開催、継承語教室活動のアイディア集の発行などを行っています。ホームページに継承日本語教室をマークした地図を載せて、ネットワークの拡大を期待しています。
櫻井恵子(韓国継承日本語教育研究会代表、元仁荷大学教授)
関陽子(運営委員、漢陽大学准教授)
岩間晶子(運営委員、アイオワ州ドレイク大学講師)
及川ひろ絵(運営委員、弘益大學准教授)
ウェブサイト:http://krkeishougo.net
SEMINAR DETAILS
This seminar has already occurred.
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ENQUIRIES
(02) 8239 0055
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