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VOD Registration: Japanese Language Education Seminar with UNSW (Dec 2022)

VOD登録:繋生語の子どもたちと集まろう。グループ活動から教室へ

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Title: Getting together with Keishogo kids: Small group activities, study groups, and classrooms

Presenter: Ms Toshiko Calder
<Held on December 3, 2022>

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タイトル:繋生語の子どもたちと集まろう。グループ活動から教室へ

講師:カルダー 淑子 (かるだー としこ)先生
<2022年12月3日実施済>

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【Message from the presenter】

I am encouraged to see how parents and teachers in Australia are connecting on Facebook under the keyword “Keishogo” (繋生語) and conducting a range of activities. I also heard that increasing numbers of parents are running home-based playgroups and parent-child circles. I suspect that some of these parents may be wishing to develop their current activities into Japanese language courses or classes for children growing up in a multilingual environment. Teachers in weekend Japanese schools may also be looking for methods and materials suitable for children from diverse backgrounds. In this seminar, I would like to work with these parents and teachers to come up with teaching plans that consider the identity of children in multilingual environments as well as the curriculum of local schools.

【講師からのメッセージ】

オーストラリアのご両親や先生方が「繋生語教育」をキーワードにフェイスブックで繋がり、意欲的な活動を続けておられる様子を心強く拝見しています。家庭をベースに、日本語のプレイグループや親子サークルなどを継続しておられるご両親も多いと伺っています。そうした方の中には、現在の活動を多言語環境で育つ子供のための日本語コースや教室に育てたいと考えておられる方もおありではないでしょうか。また、補習校の先生の中にも、多様な背景の子どもにふさわしい指導法を模索しておられる方が多いことと思います。今回の企画では、こうしたご両親や先生方と一緒に、多言語環境で育つ子どものアイデンティティや現地校の教育を視野に入れた継承日本語の教材や指導法を考えたいと思います。

【Session Language】

The seminar was conducted in Japanese.

【セッション言語】

本セミナーは日本語で行われました

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VOD Registration - Japanese Language Education Seminar with UNSW (Dec 2022)
State/Territory, Country

Ms Toshiko M. Calder

Lecturer
School of Advanced International Studies, Johns Hopkins University

Founder and Former Representative
Heritage Japanese Language Special Interest Group
The Japanese Society for Mother Tongue, Heritage Language and Bilingual Education

Trustee, Princeton Community Japanese Language School

Since moving to the USA in 1980, while teaching Japanese at universities and community colleges, I have been involved in setting up new heritage courses at weekend Japanese language schools. In the early 2000s, I worked for founding a heritage language course at the Princeton Community Japanese Language School (a MEXT-approved school) on the east coast of the USA, with a standard independent from that of the Japanese Ministry of Education and Science (MEXT). As the Board Chair of the school, I worked hard to support it, which gave me the opportunity to think about the issue of government support for children living abroad. Later, I set up the Heritage Japanese Language Special Interest Group within The Japanese Society for Mother Tongue, Heritage Language and Bilingual Education (MHB), based in Japan, and, together with my colleagues, campaigned for signatures for the Japanese Language Education Promotion Act. In the process, I had the opportunity to extend networks with parents struggling alone in various parts of the world, as well as teachers supporting small scale weekend schools through their enormous efforts. My daughter and son, who were toddlers when I came to the USA, are now parents, and with four grandchildren aged from 4 to10, I am also thinking about how the Japanese language can be passed on to the third generation.

カルダー 淑子 氏
ジョンズホプキンス大学国際問題高等大学院講師

母語継承語バイリンガル教育学会(M H B)海外継承日本語部会前会長

プリンストン日本語学校理事

1980年の渡米以来、大学やコミュニティカレッジで日本語教育にあたるかたわら、補習校や継承語学校の新コース立ち上げに携わってきました。2000年代の初めにアメリカ東部のプリンストン日本語学校(認可補習校)に文科省の国語教育とは違う理念の継承語コースを立ち上げ、学校の理事長として支援にあたったのですが、これは在外の子どもに向けた政府支援の問題を考える大きな機会にもなりました。その後、日本をベースにするM H Bの中に海外継承日本語部会を立ち上げ、仲間と共に日本語教育推進法の署名運動を行い、その過程では世界各地で孤軍奮闘しておられる多くのご両親や週末の学校を支えておられる先生方と繋がる機会を頂きました。渡米した時には幼児だった娘と息子が今は親になり、4歳から10歳まで4人の孫を持つ中で、三世代目に伝える日本語についても考えているところです。

SEMINAR DETAILS

This seminar has already occurred.

VOD (Video on Demand)

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ENQUIRIES

(02) 8239 0055

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